lördag 3 oktober 2009

Incipiendum aliquando

Om journalistik blir titeln på denna blogg eftersom det bäst sammanfattar vad den ska handla om. Länge har jag tvekat inför att samla funderingar på detta sätt. Men nu har jag bestämt mig för att under hösten göra ett försök.
De senaste två åren har jag funderat över journalistikens framtid, framförallt i arbetet med Reporter, den grundbok i journalistik jag just gjort färdig. När jag föreläser om intervjuteknik, journalistik och research brukar det det uppstå slutsatser värderfulla att sprida vidare.

Därför ska jag här försöka ge:
  • Tankar och argument kring journalistikens kärna

  • Tips om reporterns arbetsmetoder, som källor, intervjuteknik, etikfrågor och så vidare.

  • Funderingar om aktuella mediefrågor
Och jag börjar med några rader om konsten att börja.

Bredvid mitt skrivbord har jag tejpat upp en kopia av en gammal emblemmålning från sextonhundratalet. Originalet hänger utanför biblioteket på Skoklosters slott. Bilden visar en ung murare som lägger första stenen till något pampigt herresäte och den illustrerar den latinska sentensen "incipiendum aliquando", man måste börja någonstans.

Det kan verka pretentiöst att utgå från något sådant. Men det är något magiskt med den där frasen, incipiendum aliquando. Jag förundras av att den kan bli som ett trollspö för kolleger som fastnat i skrivkramp eller jag-kommer-inte-riktigt-igång-ångest. De tar den till sig, upprepar den för sig själv några gånger och låter sedan fingrarna fladdra iväg över tangentbordet. Vips är den första meningen skriven.

I inledningen till Reporter en grundbok i journalistik tar jag mitt avstamp i frasens innebörd för den som måste få något gjort varje dag: man måste börja någonstans. För journalister är det viktigare att komma igång och skriva något, vad som helst, än att inledningen blir ett mästerverk.

Det är en mörk och stormig natt i Stockholm och nu är bloggandet påbörjat.

Men det lär dröja något innan bloggandet kommer igång på riktigt. Nu väntar några extremt arbetsintesiva dagar i TV4:s tjänst där ett stort projekt ska göras klart.

Förhoppningsvis ska resultatet också låta tala om sig när det publiceras, om en vecka ungefär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade