fredag 19 februari 2010

Den Stora Mediekonspirationen

Bland den sorts människor som ägnar mycket tid och kraft åt att kämpa för att Sverige ska ta emot färre invandrare, odlas det gärna konspirationsteorier om medierna. Den som är nyfiken på hur dessa ser ut kan googla på "Lilla Saltsjöbadsavtalet", en konspirationsteori om att samtliga medier ska ha träffats i Saltsjöbaden vid något tillfälle och bestämt sig för att inte berätta sanningen om invandringen. Bert Karlsson är en av dem som gett spridning åt denna teori, som teveprogrammet Striptease tydligt bevisat var rent nonsens.

Nu är konspirationsteoretikerna igång igen. Och där har jag blivit inblandad - och det är svårt att veta om jag ska vara smickrad eller bekymrad. På diverse invandringsfienliga hemsidor ser man en konspiration i att jag håller föreläsningar och utbildningar kring det ämne som jag forskar i, det vill säga mediernas bevakning av partier som Sverigedemokraterna och Ny demokrati.

Det är inget konstigt med att jag gör det. Jag följde Ny demokrati för ett antal år sedan och vet att det ställer medierna inför flera svåra frågor när sådana här partier dyker upp på den politiska arenan. Många av dessa frågeställningar blir lättare att hantera om man får ökad kunskap om Sd och om hur man kan se på begrepp som konskvensneutralitet i nyhetsvärderingen.

Det borde inte ens Sverigedemokraterna själva ha något emot. Och det är inget skumt eller hemligt med det jag gör. Jag har berättat för Sd-ledningen om min forskning.

Jag noterar också att den upphettade diskussion som dragit igång på nätet rätt snart körde in på de gamla hjulspåren, d.v.s. att medierna "inte berättar sanningen om invandringen" istället för om innehållet i mina föreläsningar.

Man kan väl säga att detta i sig illustrerar behovet av utbildningsstöd i frågan, som tycks vara en av de mest svåraste svenska redaktioner idag har att hantera.

1 kommentar:

  1. Björn, du har säkert helt rätt i, att det som skrivs på webben inte är i alla detaljer korrekt ang. hur det gick till, när svenska journalister bestämde sig för att rapportera, så att man i praktiken vilseleder väljarna ang. de negativa effekterna av Sveriges världsunika invandringspolitik.

    Så var det ju, när Peter Bratt skrev om Lennart Geijers samröre med prostituerade. Peter Bratt fick inte alla detaljer rätt, varför regeringen Palme blånekade till hela historien.

    Och de, som på webben skriver om svenska journalisters selektiva rapportering, ger förmodligen även de en redogörelse, som inte är i alla detaljer korrekt.

    Så svenska journalister gör som regeringen Palme - blånekar till hela historien.

    SvaraRadera

Bloggintresserade