måndag 5 april 2010

Bot mot skrivkramp

I morgon ska jag ha skrivit färdigt ett kapitel i en bok. Och plötsligt inträder Den Stora Skrivkrampen. Inspirationen vill inte infinna sig, ej heller någon tydlig struktur eller bärande idé.

Vad göra, bortsett från att skriva detta inlägg och därmed ytterligare skjuta upp det oundvikliga skrivarbetet?

Kastade ut en fråga på Twitter och Facebook och fick ihop till en lista på medel mot skrivkramp, som jag härmed delar med mig av till omvärlden.

1. @rapportchefen: Låt det krampa. Skriv på bara!
2. @mickep2: Gör en mindmapkarta med pilar och struktur, testa Mind42 om du vill vara digital.
3. @LottaOP: Bota skrivkramp: 1) Våga vara kass. 2) Börja skriv. Mitt i, i slutet, eller i början. Det lossnar efter ett tag. Funkar alltid.
5. @Bodil Resare: Ta en promenad.
6. @Berit Nygren: Var olydig mot de egna idealen
7. @Gunnel Werner: Skrivkramp beror antingen på att man inte helt behärskar ämnet eller att man inte är road av ämnet. När båda sammanfaller kommer orden inte bara av sig själva, utan också som ett rinnande vatten! ;-)
8. @Rebecca Ancker: Läs Eyvind Johnsson... funkade för mig....
9. @Pär Trehörning: Se en rolig film, eller läs Wilhelm Moberg eller Söderberg, Den allvarsamma leken, typ
10. @Fredrik Ehrling: Gå till en massör.


Min egen metod: leta fram en gammal text och sno friskt från den + skapa struktur genom att dela upp allt du vill säga i tio punkter

2 kommentarer:

  1. många stora tänkare har tagit promenader. Du är ju reporter så jag måste väl ange en källa: jag hörde det på en direktsänd föreläsning på svt24 för ett par år sen.

    SvaraRadera
  2. …eller räkna fel och säg det i elva punkter ;)

    SvaraRadera

Bloggintresserade